Kanibalizacja słów kluczowych a optymalizacja strony

Kanibalizacja słów kluczowych a optymalizacja strony

Przy optymalizacji strony pod określone słowa kluczowe musimy zwrócić uwagę na to, czy dane podstrony częściowo nie dublują zawartości: meta title, description, h1 czy co najgorsze treści – contentu strony.

Zanim wyjaśnię o co chodzi, poruszę najpierw zagadnienie kanibalizacji. Zjawisko kanibalizacji (w marketingu: zmniejszanie sprzedaży produktu jakiejś firmy w efekcie wprowadzenia przez nią nowego produktu lub modelu o zbliżonych cechach użytkowych) ma miejsce, gdy co najmniej dwie podstrony tej samej domeny konkurują między sobą  o wyższe miejsce w wyszukiwarce. Nie mamy wtedy pewności, którą stronę wybierze Google (zwykle tą lepiej zoptymalizowaną i podlinkowaną) i użytkownik. Dlatego lepiej unikać pozycjonowania dwóch podstron na te same słowa kluczowe – tracimy energię na pozyskiwanie linków i optymalizację dwóch podstron, a dodatkowo Google obniża ich pozycję ze względu na powielone znaczniki mety czy zduplikowane częściowo treści.

Kanibalizacja słów kluczowych nie jest nowym pojęciem, w przeszłości była wykorzystywana do zwiększenia kliknięć na danej stronie. Pozycjoner optymalizował 2-3 podstrony na bardzo zbliżone słowa kluczowe i dzięki temu uzyskiwał efekt grupowania wyników – 2-3 podstrony pokazywały się w wynikach wyszukiwania jako podklejone wyniki co wyróżniało je od konkurencji. Jednak Google w swojej walce ze spamem internetowym generowanym przez różne automaty, półautomaty i pozycjonerów wprowadziło wiele zmian do algorytmu deprecjonując linki i treści z nieunikalnych stron i zrezygnowało także z takiego wyświetlania tych samych podstron. Stąd też, jak sądzę, dbanie o unikalność treści podstron, jak i użytych słów kluczowych powinno pomóc stronie być wyżej.

Zauważyłem na własnej pracy, że przy powieleniu części słów kluczowych w meta title strony głównej (Geodeta Poznań – usługi geodezyjne Wielkopolska) – podstrona optymalizowana na słowa usługi geodezyjne Poznań – nie mogła się przebić przed stronę główną i fraza tkwiła w miejscu, choć na wysokiej pozycji w top 20. Dopiero po kilkumiesięcznym linkowaniu, podstrona wyprzedziła stronę główną i obecnie weszła do top 10.

Jak wyłapać powtarzanie met, słów kluczowych?

Przy małych stronach nie ma takiego problemu, ale przy większych serwisach, z różnymi wersjami językowymi może istnieć wiele podstron dublujących słowa kluczowe. Z pomocą przyjdzie nam darmowy program Screaming Frog, który wyświetla i grupuje odpowiednie dane.

 

 

 

Skomentuj

Przeczytaj poprzedni wpis:
Agenda SEM KRK w 2016 r.
SEMKRK – podsumowanie spotkania pasjonatów marketingu internetowego w Krakowie

Przedstawiciel Studio Grafpa miał okazję zawitać na trzecim spotkaniu pasjonatów marketingu internetowego organizowanym przez DEVA GROUP w Krakowie. […]

Zamknij