Skład prozy - strona tytułowa i skrzydełko

Poniżej przedstawiamy koszty, które może ponieść autor podczas wydawania książki. Część z tej pracy zlecający może wziąć na siebie, np. korektę, przygotowanie wykresów – pozwoli mu to ograniczyć wydatki. Kluczową jednostką wyceny jest arkusz wydawniczy – 40 tys. znaków ze spacjami.

1. Koszty korekty i redakcji

Każdy szanujący się autor powinien przekazać swój tekst do redakcji i korekty – książka, to rzecz, która w przeciwieństwie do czasopisma – zostaje z nami na całe życie. Każdy błąd później boli, dlatego warto je ograniczyć, a najlepiej wyeliminować.

  • standardowa korekta z redakcją przed składem – korektorka czyta i poprawia tekst w Wordzie – cena 100 zł netto / arkusz wydawniczy
  • korekta szczotka po składzie – korektorka poprawia książkę w pdf po składzie – 50 zł netto / arkusz wydawniczy

Książki naukowe wydawane w punktowanych wydawnictwach:

  • pełna redakcja – 250 zł netto / arkusz wydawniczy
  • indeks osobowy lub miejsc – 50 zł netto / arkusz wydawniczy
  • recenzja – 1000 zł brutto (wybranie recenzenta w porozumieniu z autorem)

2. Koszty składu i przygotowanie książki do druku

Całość kosztów zależy od tego jak wygląda książka – od elementów, które powodują większą czasochłonność dla operatora DTP: tabele, przypisy, zdjęcia, wykresy, indeksy, marginalia, ramki, liczba poprawek w korekcie.

  • cena za skład książki samego tekstu – prozy, beletrystyki – od 50 zł netto / arkusz wydawniczy
  • cena za skład z dodatkowymi elementami – od 60 zł netto / arkusz wydawniczy
  • projekt okładki – od 250 zł netto
  • kupno zdjęć/grafik do książki z banku zdjęć – 30 zł netto / zdjęcie
  • nadanie ISBN – bez dodatkowych kosztów poprzez e-isbn.pl

3. Koszty wydania książki – druk

Jak sporządzić specyfikację druku do kalkulatora lub drukarni? Cena za druk zależy od:

  • nakładu – liczby egzemplarzy – szacunkowo przyjmuje się, że do 500 egz. opłaca się drukować cyfrowo, powyżej offsetowo
  • formatu publikacji – najczęściej to A5, B5 i A4
  • szacowanej liczby stron – która będzie znana po składzie
  • rodzaju oprawy – miękka czy twarda
  • zeszytowa (szyta) – czy klejona?
  • przy miękkiej oprawie – okładka jedno czy dwustronna – 4+0 czy 4+4?
  • przy miękkiej oprawie – czy mają być skrzydełka?
  • przy twardej oprawie – zadruk wyklejek?
  • czy okładka ma mieć uszlachetnienie w postaci lakieru lub folii (błysk czy mat)
  • środek książki – papier offsetowy czy kredowy
  • środek książki – kolor, czarnobiały, czy może czarnobiały z wkładką kolorową?

Szacunkowe kalkulacje druku

  1. Książka A5, oprawa zeszytowa, objętość: 28 stron + okładka, środek offset 90g 1+1, okładka: karton 250g 4+0 plus folia błysk 1+0, nakład: 150 egz. Cena 710 zł netto z dostawą
  2. Format B5: 165 x 235 mm, oprawa: miękka,klejona, objętość: 180 stron + okładka, środki: offset 100g 4+4, okładka: karton 250g 4+0 plus folia błysk 1+0, nakład: 400/500 egz.m, pakowanie: wygodne paczki na palecie, dostawa: 1 adres w Polsce. Cena netto: 400 egz. 5 523 zł, 500 egz. 5 659 zł

Ile kosztuje dystrybucja książki?

Własna strona ze sklepem internetowym

Ci bardziej znani autorzy i Ci którzy umieją przyciągnąć uwagę w Social Mediach, mogą założyć własną stronę, poprzez którą można prowadzić wygodną sprzedaż książek, właściwie bez żadnych prowizji.

Strona na WordPress z rozszerzeniem do WooCommerce kosztować będzie powyżej 1500 zł netto, przy czym ta dolna granica dotyczy na prawdę prostej strony z podstawowym wdrożeniem sklepu z kilkoma pozycjami. Trzeba pamiętać o szerokiej ofercie możliwości płatności i dostawy. Oprócz WordPress są również systemy sklepowe typu Goldshop (od 499 zł netto / msc), Shoper (od 99 zł netto / msc), które umożliwiają w łatwy sposób samodzielne stworzenie sklepu.

 

Jak promować sklep internetowy? Ile to kosztuje?

Taka sprzedaż musi być aktywnie promowana poprzez:

  • Stronę na Facebooku, która powinna mieć jak najwięcej fanów. Jak ich pozyskać? Aktywność jest kluczem – różne rodzaje akcji: ciekawe posty i recenzje książek, udzielanie się na grupach z książkami, komentarze na tablicach FB u znanych postaci, posty sponsorowane.Zwykle koszt płatnej reklamy na Facebooku mieści się w graniach od 50 groszy do 5 złotych za jedną konwersję. Wpływ na cenę reklamy na Facebooku mają:
    • wielkość grupy,
    • konkurencja,
    • stawka za akcję,
    • całkowity lub dzienny budżet na reklamę.

    Pamiętać należy, że Facebook również umożliwia stworzenie sklepu.

  • Pozycjonowanie strony na wyszukiwane słowa kluczowe np. książka fantasy. Pozycjonować można bezpłatnie jeśli zna się podstawy optymalizacji stron i link building. Można też zlecić to firmie pozycjonującej. Szacunkowy koszt tej jednej frazy do pozycjonowania to 50-300 zł netto / miesięcznie.
  • Prowadzenie Instagrama i Twittera. Tutaj dużo można uczynić poprzez posty z hashtagami i komentowanie gorących dyskusji, oraz znanych osób.

Czy warto sprzedawać książki poprzez dużą sieć księgarni?

Duża sieć księgarni, która ma swoje punkty praktycznie w każdej galerii w kraju – brzmi pięknie, ale czy warto podpisywać umowę z takim dystrybutorem? To zależy – jeśli się jest znanym wydawcą, autorem, sprzedającym duże nakładany – zapewne się opłaca. Ale mniejsi wydawcy i mnie znani autorzy muszą zmierzyć się z kilkoma problemami:

  • duże sieci zamawiają duże nakłady książek, często więcej niż są w stanie sprzedać – na całość trzeba wystawić im fakturę z 6 miesięcznym terminem zapłaty – należy odprowadzić podatek od dochodu i vat od razu, mimo że nie otrzymało się pieniędzy
  • cena książki za którą płacą to często 50-60% ceny niższej niż okładkowa
  • co najważniejsze duże sieci płacą za realnie sprzedane książki, a reszta jest zwracana
  • często dodatkowym kosztem jest opłata za promocje książki, albo za przetrzymywanie jej na półkach w magazynie