Od czego zacząć wydawanie firmowego magazynu?

Magazyny firmowe, tudzież custom publishing, świetnie wspierają realizacje celów marketingowych, komunikacyjnych i public relations. Co więcej, taka forma komunikacji buduje kulturę organizacji i polepsza konkurencyjność firmy. Jak więc się za to zabrać?  Czytaj również o ofercie Studia Grafpa na custom publishing.

W jakim celu wydajemy magazyn firmowy?

Podobnie jak w każdym realizowanym projekcie, należałoby zacząć od określenia nadrzędnego celu wydania firmowego pisma. Mianowicie, czy ma służyć polepszeniu komunikacji? A może wspierać realizacje strategii firmy? Czy może zwyczajnie, ma być wizytówką organizacji w kontekście marketingowym?

Kiedy już ustalimy cel, następnym krokiem jest określenie, do kogo chcemy trafić z naszym magazynem.

Dla kogo piszemy?

Zanim zaczniemy tworzenie konspektu firmowego pisma, warto zorientować się, kim właściwie są jego potencjalni odbiorcy i jakie mają potrzeby.

W tym celu dobrze jest posłużyć się audytem komunikacji wewnętrznej lub metodami badań marketingowych, takimi jak ankiety lub badania bezpośrednie. Badania te możemy zlecić zewnętrznej agencji lub przeprowadzić je własnym sumptem.

Najważniejsze jest to, aby treść i forma naszego magazynu silnie korespondowały z oczekiwaniami potencjalnych czytelników.

O czym i jak pisać?

Mając określony profil odbiorcy, należy starannie wyselekcjonować tematy i ustalić formę w jakiej napisany zostanie magazyn. Czy będzie zawierał poradniki, felietony, reportaże, czy też wywiady ze specjalistami w danej dziedzinie. Typ tekstów, należy dopasować ściśle do preferencji czytelników.

Kto powinien być autorem?

Kolejną istotną kwestią, jest wybór autorów tekstów. Możemy w tym wypadku skorzystać z usług profesjonalistów, tj. dziennikarzy, copywriterów, lub postawić na własnych pracowników, którzy specjalizują się w opisywanej w artykule dziedzinie.

Oczywiście, w obu przypadkach znajdziemy szereg plusów i minusów. Zaczynając od kosztów, przez poziom i przystępność tekstu, znajomość tematu, na czasie realizacji kończąc.

Podobnie sprawa ma się z szatą graficzną. Zważając na fakt, że w dzisiejszych czasach komunikacja obrazkowa jest dużo bardziej przystępna od treści pisanej, dobrze jest zadbać, o właściwą prezencję czasopisma. Podobnie jak w przypadku tekstów, można zdać się na profesjonalne usługi grafików zewnętrznych, lub, jeśli firma takowym dysponuje, zlecić to zatrudnionemu pracownikowi z kompetencjami w tym zakresie.

Ile egzemplarzy wydrukować?

Skoro wiemy już co chcemy zawrzeć w firmowym magazynie, jak ma wyglądać i do kogo ma być skierowany, należy rozstrzygnąć kwestię nakładu. Zależy ona, rzecz jasna, od wielkości organizacji i sposobu dystrybucji. W przypadku otwartego dostępu do czasopism, przeważnie zaleca się ilość odpowiadającą 60-65% ogólnej liczby pracowników.

Jak często wydawać pismo?

Omówiliśmy nakład, formę i treść, zatem do pełnego briefu pozostaje już tylko kwestia częstotliwości wydawania pisma. 

Jak można się domyśleć, zależy ona głównie od potencjału informacyjnego firmy. Mianowicie, im więcej się dzieje, tym częściej jesteśmy w stanie skompletować materiał na magazyn. Niemniej, najczęściej spotykaną formą są kwartalniki.

Efektem powyższych działań, powinien być jasny i klarowny plan wydawniczy. Skompletowane założenia redakcyjne, w formie briefu, zdecydowanie ułatwią współpracę z agencjami custom publishingowymi i usprawnią realizację całego projektu.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 × jeden =