Projektowanie okładki książki, płyty CD, gazety

Projektowanie okładek na książki, płyty CD i gazety wymaga wielu umiejętności i zdolności. Sam zmysł graficzny, choć bardzo ważny nie wystarczy by przygotować okładkę. Potrzebne są także umiejętności obsługi Adobe Indesigna, znajomość przygotowania do druku, dopasowanie projektu okładki do zawartości książki, zmysł estetyczny, znajomość typografii i wyczucie oczekiwań klienta. Sprawdź nasze umiejętności i zapytaj o wycenę projektu.

Cennik projektów okładek książek, płyt CD, gazet

  • Prosty projekt okładki i przygotowanie do druku – na froncie tytuł i autor + tekst na tyle okładki – 90 zł netto
  • Prosty projekt okładki i przygotowanie do druku – na froncie zdjęcie, tytuł i autor + tekst i zdjęcie na tyle okładki – 120 zł netto
  • Prosty projekt okładki ze skrzydełkami i przygotowanie do druku – na froncie zdjęcie, tytuł i autor + tekst i zdjęcie na tyle okładki + teksty i zdjęcie na skrzydełkach – 160 zł netto
  • Zaawansowane projekty okładek miękkich i twardych – od 160 zł netto

Jak projektujemy okładki

Po otrzymaniu materiału od klienta, staramy się wybadać jego oczekiwania: odnośnie kolorystyki i układu okładki. Nie bez znaczenia jest ewentualne rozmieszczenie logotypów, długość tytułu, nazwiska autora, zdjęcia (jeśli są). Następnie staramy się zapoznać z treścią książki, aby wyczuć klimat i dopasować do tego nastroju projekt okładki. Kolejnym krokiem jest znalezienie zdjęć (jeśli nie ma przesłanych) w banku zdjęć. Zwykle przygotowujemy kilka wariantów okładek i po uwagach klienta doszlifowujemy projekt.

Jak przygotowujemy do druku okładkę

Okładkę projektujemy w Indesignie, na rozłożeniu – po lewej stronie jest tył okładki, w środku grzbiet, a po prawej przód okładki. Mając format książki łatwo ustawić format okładki, jedyna koniecznie informacja to szerokość grzbietu, o którą najlepiej poprosić drukarnię. W przypadku skrzydełek również szerokość okładki prosimy drukarnię, a w przypadku twardej oprawy najlepiej otrzymać rozrys oklejki z drukarni – z liniami rowków, zawinięciem. Przy twardej oprawie koniecznie jest również przygotowanie wyklejek (jeśli nie są białe) – kartek które łączą od wewnątrz twardą oprawę ze środkiem książki. Ich rozmiar to rozmiar rozkładówki stron. Przy twardej oprawie przy wyrównaniu tekstu do środka, należy pamiętać o rowku do którego dobrze wyrównać tekst (a niego do krawędzi grzbietu). Rowek tworzy bowiem załamanie i teksty wyrównane do grzbietu de facto źle wyglądają.

Przy projektowaniu okładki pamiętamy także o odpowiednich spadach i marginesach na zawartość, również przy skrzydełkach – dobrą praktyką jest używanie linii pomocniczych w Indesignie (guide lines). Jak obliczamy ustawienie linii na przykładzie miękkiej oprawy? W poziomie: pierwsza na margines lewy tyłu okładki, druga na grzbiet lewy, trzecia na grzbiet prawy, kolejna na prawy margines przodu okładki. Poza obszarem spadu umieszczamy znaczki gięcia grzbietu, znaczki cięcia, robione są automatycznie przez Indesign.

Po przygotowaniu układu i projektu, robimy eksport albo druk poprzez podscript do PDFa, ustawiając odpowiednią rozdzielczość, kolorystykę, format okładki (pamiętając o zapasie na spad i znaczki cięcia i spadu). Przerobienia podscriptu na pdf dokonuje odpowiednio skonfigurowany Adobe Distiller.

Projekt okładki w Indesignie

Projekt okładki ze skrzydełkami w Indesignie

Projekty okładek płyt CD i gazet

Podobne zasady dotyczą projektów okładek płyt CD, ale w tym przypadku najczęściej rozrys przygotowuje drukarnia. Czasami okładki płyt są bez grzbietu. Do zrobienia jest również nadruk na płytę CD, najczęściej na podstawie gotowej makiety koła, z czarnym środkiem. Osobnymi prawami rządzą się okładki gazet. Nie ma tu spadów, trzeba ułożyć projekt do stosowanych marginesów potrzebnych na druk na roli. Kluczowym miejscem projektu jest zwykle stała winieta – znak rozpoznawczy gazety. Jest kilka sposobów ułożenia okładek gazet:

  • jeden główny tekst ze zdjęciem + krótkie zajawki
  • kilka równoważnych tekstów ze zdjęciami
  • tylko reklamy i zajawki (reklamy są najdroższe na pierwszej stronie stąd, część gazet udostępnia na nie całą powierzchnię)

Częste błędy przy projektach okładek

Bardzo często spotykamy się z wieloma błędami grafików, które powodują że okładka, choć ładna, wymaga przerobienia, by nadawała się do druku. Najczęściej spotykane błędy to:

  • brak spadów
  • brak znaczków cięcia i gięcia
  • projekt przygotowany w RGB zamiast w CMYK
  • zbyt mała rozdzielczość grafiki
  • wystawianie tekstów do krawędzi strony bez uwzględniania marginesu
  • nie wyrównywanie tekstów

Więcej o błędach przy projektowaniu okładek tutaj.

Dodaj opinię

Przeczytaj poprzedni wpis:
Projektowanie okładki książki, płyty CD, gazety

Projektowanie okładek na książki, płyty CD i gazety wymaga wielu umiejętności i zdolności. Sam zmysł graficzny, choć bardzo […]

Skład książki popularnonaukowej

Skład książki popularnonaukowej, odtworzenie rysunków, przygotowanie kolorowej wkładki i przygotowanie do druku. Przygotowanie do druku zdjęć.  Oferta na […]

Zamknij