SEMKRK – podsumowanie spotkania pasjonatów marketingu internetowego w Krakowie
Przedstawiciel Studio Grafpa miał okazję zawitać na trzecim spotkaniu pasjonatów marketingu internetowego organizowanym przez DEVA GROUP w Krakowie. Spotkanie obyło się 7 października 2016 r. w kawiarni Pauza In Garden. W spotkaniu wzięło udział 6 prelegentów, a następnie odpowiadali oni na pytania zgłoszone wcześniej przez uczestników. Oto nasze subiektywne wrażenia i podsumowanie wystąpień, oraz to co można z tego było wyciągnąć konstruktywnego dla pozycjonowania stron, czy też pozycjonowania sklepów internetowych.
Daniel Janiszewski – obsługa marketingowa dużej firmy
Prelegent przedstawił case w którym opisał jak niedbale od zagadnień marketingu podchodzą czasem nawet bardzo duże firmy. W tym przykładzie opisał firmę obsługującą sprzedażowo Sejm, lotniska w Balicach i Pyrzowicach, która posiadała spore obroty, ale:
- nie posiadała sklepu internetowego, ani nawet zoptymalizowanej strony www, a jedynie starego typu stronę w html
- nie posiadała wykwalifikowanego działu obsługi klienta – wszystkie zapytania kierowane były do jednej osoby
Pracę rozpoczęto od stworzenia odpowiedniej strony internetowej i przygotowania landing pages pod odpowiednie frazy i co ciekawe pod odpowiedniego klienta. Rozdzielono landing pages wg kryterium rodzaju klienta: b2b (do klienta biznesowego) i b2c (osób prywatnych). Różnica w landingach poza treścią leżała w buttonach CTA (wezwanie do działania) – dla firm było to – Zapytaj o ofertę (ponieważ więksi klienci zawsze szukają większych dostaw, a co za tym idzie tańszych ofert), a dla osób prywatnych po prostu – Kup teraz.
Daniel uznał za ważną kwestię odpowiednie podejście do klienta – odpowiednie przedstawienie mu kosztów działań i co najważniejsze raportowania efektów i kosztów.
Maciej Chmurkowski – automatyzacja zaplecz
Maciej przedstawił jego case dotyczący automatyzacji tworzenia setek stron zapleczowych które wspomagają proces link buildingu dla klientów. Opiera się na autorskim oprogramowaniu, które umożliwia automatyczne:
- tworzenie różnych szablonów stron www
- publikację różnych tytułów, zdjęć i treści na strony (treść jest osobno przygotowywana przez copywriterów)
- publikację linków wraz z anchorami, które lądują na tematycznie przygotowanych stronach, mając jednocześnie kontrolę nad liczbą linków do danego projektu
- uploadowanie poprzez ftp gotowych stron
- używanie reverse ip i jednego serwera dla całego zaplecza
Ważną kwestią jest zabezpieczenie zaplecza – blokowanie robotów majestic i ahrefs, posiadanie odpowiednich domen do zaplecza, sprawdzanie ich zaindeksowania, dywersyfikację dnsów i ip stron.
Tomasz Wieliczko – mity SEO
Tomasz omówił jego zdaniem najważniejsze mity SEO, przedstawiam to w postaci jego wniosków.
- jego zdaniem zduplikowana treść na stronie nie ma wpływu na pozycję (należy uważać jedynie by nie było duplikatu całej strony)
- meta description – nie ma wpływu na pozycjonowanie
- meta title – ma i to spore
- farma linków na stronie – nie ma wpływu na pozycje – tu mam odmienne zdanie, jeśli strona jest bardzo mocna, farma może nie być dużym obciążeniem, jednak z moich tekstów wynika że nawet 6 linków w stopce może spowodować wypadanie fraz z top 100 – czyli filtr algorytmiczny
- wielkość strony – im więcej podstron w indeksie tym większa siła strony
- nie ma znaczenia miejsce linku na stronie
- linki wychodzące do wiarygodnych stron – nie pomagają
- im lepsza jakość tekstu tym lepsza pozycja – to mit zdaniem Tomka
- świeże strony nie mają takiej siły przebicia – jeśli mamy możliwość zakupu strony z historią to korzystajmy – będą lepsze pozycje
- duże znaczenie ma słowo kluczowe w url
- duże znaczenia mają domeny ze słowem kluczowym EXACT MATCH w nazwie
- aby wypozycjonować zdjęcie należy wykorzystać jego nazwę, alt i je podlinkować
- LINKOWANIE – to podstawa pozycjonowania
- linkowanie wewnętrzne – jest istotne
- częstość występowania słowa kluczowego na stronie – nie ma znaczenia – tu mam również odmienne doświadczenia i porady od innych trenerów – warto używać w tekście różnych odmian słowa kluczowego oraz synonimów
Mateusz Dela – case goeuro
Mateusz przedstawił podsumowanie działań GOEURO (firma sprzedająca bilety na połączenia komunikacyjne w Europie), które spowodowały wzrost liczby odwiedzin strony o 2000% (o ile dobrze zapamiętałem):
- odpowiednia struktura url strony
- budowa wartościowej i przydatnej treści na stronie
- cotygodniowe czyszczenie profilu linków
- współpraca z blogerami
- przygotowanie ciekawych tekstów, które odbiły się echem w mediach: przewodnik dla kibiców po EURO, przewodnik po sceneriach planów filmowych dla fanów Gwiezdnych Wojen i Gry o tron i porównywarka ceny biletów dla kibiców. W związku z tym ostatnim tekstem kibice w Anglii rozpoczęli strajk by zmusić władze klubów do obniżenia cen biletów, co się udało
- odpowiednia budowa linkowania wewnętrznego
Dawid Medwediuk – jak robić pozycjonowanie zagraniczne na wiele krajów dla jednej strony
Dawid opowiedział proces zmiany strony dla firmy zajmującej się kodami rabatowymi. Z wielu różnych domen w różnych krajach dokonano migracji na jedną domenę: www.picodi.com, którą oparto na katalogach językowych – www.picodi.com/pl/, www.picodi.com/uk/ i którą kierowano do odbiorców w danym kraju. Ważne jest by:
- pamiętać o odpowiedniej implementacji hreflangów – na każdej wersji językowej podajemy wszystkie występujące wersje językowe
- targetujemy się na każdy kraj, a nie na każdy język (osobne strony dla Irlandii i Anglii)
- przekierować odpowiednio stare domeny na nową
Zmiany spowodowały ogromny wzrost odwiedzin strony we wszystkich krajach poza Rosją, gdzie nastąpił spadek.
Panel dyskusyjny
Prelegenci odpowiedzieli na pytania związane z Pingwinem 4.0 – zawirowania w SERPach są ewidentne, ale ciężko póki co o jednoznaczne wnioski, na pewno warto dbać o profil linków, Tomasz Wieliczko odpowiedział o działaniu SWL i jego zdaniem linki ciągle działają. Wszyscy zgodnie uznali Festiwal SEO w Katowicach, jako najlepsze miejsce w Polsce do pozyskiwania wiedzy o pozycjonowaniu. Najważniejszymi narzędziami do pozycjonowania jest google (możemy sprawdzić wiele istotnych czynników), ważne są również Majestic i Ahrefs.