SEMKRK – podsumowanie spotkania pasjonatów marketingu internetowego w Krakowie

Agenda SEM KRK w 2016 r.

Przedstawiciel Studio Grafpa miał okazję zawitać na trzecim spotkaniu pasjonatów marketingu internetowego organizowanym przez DEVA GROUP w Krakowie. Spotkanie obyło się 7 października 2016 r. w kawiarni Pauza In Garden. W spotkaniu wzięło udział 6 prelegentów, a następnie odpowiadali oni na pytania zgłoszone wcześniej przez uczestników. Oto nasze subiektywne wrażenia i podsumowanie wystąpień, oraz to co można z tego było wyciągnąć konstruktywnego dla pozycjonowania stron, czy też pozycjonowania sklepów internetowych.

Daniel Janiszewski – obsługa marketingowa dużej firmy

Prelegent przedstawił case w którym opisał jak niedbale od zagadnień marketingu podchodzą czasem nawet bardzo duże firmy. W tym przykładzie opisał firmę obsługującą sprzedażowo Sejm, lotniska w Balicach i Pyrzowicach, która posiadała spore obroty, ale:

  • nie posiadała sklepu internetowego, ani nawet zoptymalizowanej strony www, a jedynie starego typu stronę w html
  • nie posiadała wykwalifikowanego działu obsługi klienta – wszystkie zapytania kierowane były do jednej osoby

Pracę rozpoczęto od stworzenia odpowiedniej strony internetowej i przygotowania landing pages pod odpowiednie frazy i co ciekawe pod odpowiedniego klienta. Rozdzielono landing pages wg kryterium rodzaju klienta: b2b (do klienta biznesowego) i b2c (osób prywatnych). Różnica w landingach poza treścią leżała w buttonach CTA (wezwanie do działania) – dla firm było to – Zapytaj o ofertę (ponieważ więksi klienci zawsze szukają większych dostaw, a co za tym idzie tańszych ofert), a dla osób prywatnych po prostu – Kup teraz.

Daniel uznał za ważną kwestię odpowiednie podejście do klienta – odpowiednie przedstawienie mu kosztów działań i co najważniejsze raportowania efektów i kosztów.

Maciej Chmurkowski – automatyzacja zaplecz

Maciej przedstawił jego case dotyczący automatyzacji tworzenia setek stron zapleczowych które wspomagają proces link buildingu dla klientów. Opiera się na autorskim oprogramowaniu, które umożliwia automatyczne:

  • tworzenie różnych szablonów stron www
  • publikację różnych tytułów, zdjęć i treści na strony (treść jest osobno przygotowywana przez copywriterów)
  • publikację linków wraz z anchorami, które lądują na tematycznie przygotowanych stronach, mając jednocześnie kontrolę nad liczbą linków do danego projektu
  • uploadowanie poprzez ftp gotowych stron
  • używanie reverse ip i jednego serwera dla całego zaplecza

Ważną kwestią jest zabezpieczenie zaplecza – blokowanie robotów majestic i ahrefs, posiadanie odpowiednich domen do zaplecza, sprawdzanie ich zaindeksowania, dywersyfikację dnsów i ip stron.

Tomasz Wieliczko – mity SEO

Tomasz omówił jego zdaniem najważniejsze mity SEO, przedstawiam to w postaci jego wniosków.

  • jego zdaniem zduplikowana treść na stronie nie ma wpływu na pozycję (należy uważać jedynie by nie było duplikatu całej strony)
  • meta description – nie ma wpływu na pozycjonowanie
  • meta title – ma i to spore
  • farma linków na stronie – nie ma wpływu na pozycje – tu mam odmienne zdanie, jeśli strona jest bardzo mocna, farma może nie być dużym obciążeniem, jednak z moich tekstów wynika że nawet 6 linków w stopce może spowodować wypadanie fraz z top 100 – czyli filtr algorytmiczny
  • wielkość strony – im więcej podstron w indeksie tym większa siła strony
  • nie ma znaczenia miejsce linku na stronie
  • linki wychodzące do wiarygodnych stron – nie pomagają
  • im lepsza jakość tekstu tym lepsza pozycja – to mit zdaniem Tomka
  • świeże strony nie mają takiej siły przebicia – jeśli mamy możliwość zakupu strony z historią to korzystajmy – będą lepsze pozycje
  • duże znaczenie ma słowo kluczowe w url
  • duże znaczenia mają domeny ze słowem kluczowym EXACT MATCH w nazwie
  • aby wypozycjonować zdjęcie należy wykorzystać jego nazwę, alt i je podlinkować
  • LINKOWANIE – to podstawa pozycjonowania
  • linkowanie wewnętrzne – jest istotne
  • częstość występowania słowa kluczowego na stronie – nie ma znaczenia – tu mam również odmienne doświadczenia i porady od innych trenerów – warto używać w tekście różnych odmian słowa kluczowego oraz synonimów

Mateusz Dela – case goeuro

Mateusz przedstawił podsumowanie działań GOEURO (firma sprzedająca bilety na połączenia komunikacyjne w Europie), które spowodowały wzrost liczby odwiedzin strony o 2000% (o ile dobrze zapamiętałem):

  • odpowiednia struktura url strony
  • budowa wartościowej i przydatnej treści na stronie
  • cotygodniowe czyszczenie profilu linków
  • współpraca z blogerami
  • przygotowanie ciekawych tekstów, które odbiły się echem w mediach: przewodnik dla kibiców po EURO, przewodnik po sceneriach planów filmowych dla fanów Gwiezdnych Wojen i Gry o tron i porównywarka ceny biletów dla kibiców. W związku z tym ostatnim tekstem kibice w Anglii rozpoczęli strajk by zmusić władze klubów do obniżenia cen biletów, co się udało
  • odpowiednia budowa linkowania wewnętrznego

Dawid Medwediuk – jak robić pozycjonowanie zagraniczne na wiele krajów dla jednej strony

Dawid opowiedział proces zmiany strony dla firmy zajmującej się kodami rabatowymi. Z wielu różnych domen w różnych krajach dokonano migracji na jedną domenę: www.picodi.com, którą oparto na katalogach językowych – www.picodi.com/pl/, www.picodi.com/uk/ i którą kierowano do odbiorców w danym kraju. Ważne jest by:

  • pamiętać o odpowiedniej implementacji hreflangów – na każdej wersji językowej podajemy wszystkie występujące wersje językowe
  • targetujemy się na każdy kraj, a nie na każdy język (osobne strony dla Irlandii i Anglii)
  • przekierować odpowiednio stare domeny na nową

Zmiany spowodowały ogromny wzrost odwiedzin strony we wszystkich krajach poza Rosją, gdzie nastąpił spadek.

Panel dyskusyjny

Panel dyskusyjny SEM KRKPrelegenci odpowiedzieli na pytania związane z Pingwinem 4.0 – zawirowania w SERPach są ewidentne, ale ciężko póki co o jednoznaczne wnioski, na pewno warto dbać o profil linków, Tomasz Wieliczko odpowiedział o działaniu SWL i jego zdaniem linki ciągle działają. Wszyscy zgodnie uznali Festiwal SEO w Katowicach, jako najlepsze miejsce w Polsce do pozyskiwania wiedzy o pozycjonowaniu. Najważniejszymi narzędziami do pozycjonowania jest google (możemy sprawdzić wiele istotnych czynników), ważne są również Majestic i Ahrefs.